plaatje
Zuiderkogge-tramlijn 1913-1935 -- Hoorn
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
Hoorn
Schellinkhout
Wijdenes
Hem
Venhuizen
Bovenkarspel-Grootebroek
Enkhuizen
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?
De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

plaatje

Het station van Hoorn op een prentbriefkaart uit 1930.

De bouw van het station te Hoorn begon in 1882. Het werd een knooppunt in de spoorlijnen tussen Amsterdam, Alkmaar, Medemblik en Enkhuizen. Ook de later aangelegde verbindingen naar Schagen en de Zuiderkogge hadden er hun beginpunt.


plaatje

Het station van Hoorn op een prentbriefkaart uit 1920. Van perron 1, links langs de seinpaal, vertrokken de trams naar Enkhuizen. Het is niet goed te zien, maar de trein die naast de seinpaal staat, zou de Zuiderkogge-tram kunnen zijn.

plaatje
Topografische kaart 1922: de tram naar Schellinkhout reed de eerste kilometers vanaf Hoorn langs het reeds in 1885 voltooide spoor naar Enkhuizen, en boog dan bij kilometerpaal 35 af naar het zuiden. Helaas is er van dit deel van de lijn niets meer terug te vinden, ondermeer door de spoorverdubbeling op de NS-lijn naar Enkhuizen en de bouw van de nieuwe wijk Kersenboogerd bij Hoorn.


Highslide JS NS-lokaalspoorloc 6725 "Colibrie" staat op 13 mei 1933 op het emplacement in Hoorn water in te nemen. Zij heeft zojuist haar allerlaatste dienst voltooid, de motorwagens zouden de tramdienst naar Enkhuizen en Medemblik overnemen. Tot de sluiting in 1930 waren hiervandaan ook de trams naar Schagen vertrokken.

plaatje


plaatje

Topografische kaart 1922: Halte Lageweg en de bocht naar Schellinkhout.

In de gemeente Blokker moesten in 1910 24 perceelgedeeltes met een totale oppervlakte van ruim 5 ha onteigend worden ten behoeve van de spooraanleg.


Highslide JS

Aan de Lageweg was een abri, waar de tram alleen op verzoek stopte. Naast de provinciale weg Hoorn-Enkhuizen (N506), nabij de plaats waar de halte geweest moet zijn, liggen nog de restanten van een brug. Deze is na het afbreken van de tramlijn, voorzien van een ander brugdek en leuning, nog vele jaren in gebruik geweest als toegang tot een boomgaard.
Foto van juni 2005.


Highslide JS

De ingemetselde basaltblokken in de onderbouw tonen aan dat het hier een voormalige Zuiderkogge-trambrug betreft.
Foto: Erik Baas.


Highslide JS AUTO DOOR TREIN GEGREPEN.

"Gistermiddag om ruim vijf uur is op den onbewaakten overweg aan den Lageweg tussen Hoorn en Schellinkhout een auto, bestuurd door den broodbakker Buis uit Blokker, door een motortrein, komende uit de richting Hoorn, van achteren gegrepen en in de Wal geworpen. De wagen, waarin naast den bestuurder een zekere mej. Leegwater was gezeten, werd geheel vernield, terwijl ook de motortrein tamelijk werd beschadigd. Deze laatste kon echter met eenige vertraging de reis voortzetten. Wonderlijk genoeg kwamen de beide inzittenden er met betrekkelijk lichte kwetsuren af. Het uitzicht ter plaatse is vrij goed."

Artikel uit "Het Vaderland, Staat- en Letterkundig Nieuwsblad", 6 september 1935.

Een andere bron meldt dat een stoomtram de auto aanreed, en dat "de inzittenden, het echtpaar B., ernstig gewond raakten"....?

Highslide JS

Een honderd meter verder naar het zuiden, verscholen in het struikgewas, ligt nog een stel brughoofden. Van de sloot is niets meer terug te vinden, deze is kennelijk al lang geleden gedempt.
Foto: Erik Baas.


Highslide JS

Merk op dat de slopers zo attent geweest zijn om de moeren te bewaren, misschien voor het geval dat er later toch weer trams zouden gaan rijden...


Verder naar Schellinkhout

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg