plaatje
Stoomtram Egmond-Alkmaar 1905-1934 -- Egmond aan Zee
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Egmond aan Zee
Egmond aan den Hoef
Egmondermeer
Alkmaar
Materieel
De Bad-Bode
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

Highslide JS Highslide JS
Bij het tramstation (zichtbaar boven het tolhuis) en op de Voorstraat is het een drukte van belang op 20 juli 1905, de dag van de opening van de lijn. De situatie is in 2006 grondig veranderd. Het stationsgebouw staat er nog wel, maar het emplacement is bebouwd en het tolhuis is opnieuw opgetrokken.

Highslide JS

Op de avond van 20 juli was er na de feestelijkheden een dodelijk ongeval toen de tram naar de stalling in Egmond aan Zee werd gereden: kwajongens hadden stenen tussen een wisseltong gelegd. Hierdoor ontspoorde en kantelde de locomotief HSM 181 "Haas" van de feesttram, met als resultaat twee doden, machinist J.A. van Heijningen en HSM-opzichter G.P. Nouwen, en een zwaar gewonde stoker P.B. Holzmann.


Highslide JS


Links de machinist J.A. van Heijningen en rechts de stoker P.B. Holzmann.
Foto's met dank aan Bob de Mon, Modelspoorclub Alkmaar.
Highslide JS

Highslide JS Ter gelegenheid van de openingsfeesten werd deze prentbriefkaart gemaakt van een zwaar gemanipuleerde foto. Er klopt niets van: de Prins Hendrikstichting stond niet tegenover Huize Agnes, de tram reed trouwens helemaal niet langs de Prins Hendrikstichting, de poppetjes zijn te klein, de spoorbreedte klopt niet, de lijn was niet dubbelsporig en er hebben hier geen vierkante tram- maar alleen maar lokaalspoorloks gereden. Klik hier om te zien waar deze tram wel reed, en zie ook onderstaand artikeltje uit De Egmondsche Bad-Bode van 5 mei 1905:
plaatje

Highslide JS

Op deze prentbriefkaart uit 1906 is de tram net aangekomen, de dagjesmensen zijn uitgestapt en zullen de winkeliers van Egmond blij gaan maken. Om het emplacement te kunnen aanleggen heeft men twee jaar tevoren enorme hoeveelheden zand moeten afgraven van het duingebied waar het in ligt.
Uitg. H. van Pel, nr. 9203.


plaatje plaatje
Egmond aan Zee in 1905. Direkt rechts van de Prins Hendrikstichting is het tramstation, de lijn ligt dan naar rechts langs de Voorstraat en passeert vrijwel meteen de gemeentegrens tussen Egmond aan Zee en Egmond-Binnen, waar Egmond aan den Hoef onder viel. Dezelfde uitsnede in 2004. De Prins Hendrikstichting bestaat nog steeds, maar is een stuk naar achteren geschoven. Hoewel het stationsgebouw zelf er nog staat, staat op de plek van het tramemplacement nu een rij huizen.

Highslide JS

Het tramemplacement werd aangelegd tegenover het tolhuis aan de Voorstraat. Heel in de verte komt de tram aanstomen.
Prentbriefkaart Uitg. P. Jonker, Egmond aan Zee, No. 181.

plaatje


Highslide JS

Ontwerptekening van het omvangrijke emplacement in Egmond aan Zee. In 1917 werd er nog een wisselwachtershuisje bij gebouwd.
Bron: Regionaal Archief Alkmaar.


Highslide JS

Het station van Egmond aan Zee, op een prentbriefkaart uit 1907. De tram staat klaar voor vertrek naar Alkmaar. In het verlengde van de rails staat het stationsgebouw, direkt daarachter ligt de Prins Hendrikstichting.
Kunstchromo No. 04, J.H. Schaefer, Amsterdam.

Highslide JS Highslide JS
En nog een prentbriefkaart uit 1907. No. 128, Uitg. P. Jonker, Alkmaar-Egmond.
Over de locomotief heen is het dak van de rijtuigenloods zichtbaar.
Zo ziet het er in 2006 uit.

Highslide JS

Foto uit 1908, met het Tolhuys en een tram met fluitende Ezeltjeslok.


Highslide JS

Op deze prentbriefkaart van 1910 stappen slechts weinig mensen in voor de rit naar Alkmaar.

plaatje


Highslide JS

Foto van rond 1920. Inmiddels heeft Egmond telefoon gekregen, getuige de hoge telefoonpalen die naast het stationsgebouw te zien zijn.

Vanaf december 1926 was H. Stip stationschef in Egmond aan Zee, hiervoor was hij dit vanaf 1917 geweest in Schagerbrug.


Highslide JS



plaatje

Highslide JS


Highslide JS

Het stationsgebouw bestaat nog steeds, er is nu een winkel in sportartikelen in gevestigd. Foto's van augustus 2006.

Highslide JS

De tram met NS-lok 7727 staat gereed voor vertrek. De machinist op de locomotief is Teun de Ruiter, de conducteur (herkenbaar aan zijn schoudertassen) heet Jansen en rechts van hem staat Rikus Anderson. Rechts staat stationschef Couvert, die na sluiting van de lijn Egmond-Alkmaar naar Bergen zal verhuizen.


Highslide JS

Foto uit het laatste jaar van de stoomtram, 1934.


Highslide JS

"Ook deze trein heeft een treingeleider".
Weekblad Noord-Holland in Woord en Beeld, 5 oktober 1934.


Highslide JS
"De doodsvijanden. Van het station Alkmaar vertrekken in alle richtingen treintjes. Zij vervoeren de passagiers naar het Noordelijk van de provincie. Totdat de autobus kwam en de alleenheerschappij van den stoom werd bedreigd. Het locaaltje naar Egmond, dat in de zomermaanden nogal wat klandizie van badgasten had, is het eerst gesneefd. De motor heeft overwonnen, en waarschijnlijk niet voor de laatste maal. Het ouderwetsche locomotiefje, de aftandsche wagons worden opgeborgen. Het kan den mensch, ook in de provincie, niet snel genoeg gaan."
Weekblad Noord-Holland in Woord en Beeld, 5 oktober 1934.


plaatje

De tram met achteruit rijdende loc 7743 loopt binnen op spoor 1. Naar rechts ligt het spoor naar de locomotief-, rijtuigen- en kolenloodsen.
Foto J.J.A. Bosch, 15 september 1934, bron Het Utrechts Archief.


plaatje

Loc 7743 staat gereed voor de terugtocht naar Alkmaar.
Foto J.J.A. Bosch, 15 september 1934, bron Het Utrechts Archief.

Highslide JS

Waar nu het fietspad ligt verliet de stoomtram langs de Egmonderstraatweg Egmond aan Zee. De opvolger (richting Alkmaar??) rijdt op de Nieuwe Egmonderstraatweg naar Egmond aan Zee.
Foto augustus 2006.


Verder naar Egmond aan den Hoef

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg