plaatje
Stoomtram Purmerend-Alkmaar 1895-1931 -- Schermerhorn
Indexpagina
Stoomtram door de Beemster en de Schermer
Purmerend (station)
Purmerend (kanaal)
Zuidoostbeemster
Middenbeemster
De Rijp
Schermerhorn
Schermer
Alkmaar
Overige foto's
Tramlijn door de Purmer en de Zuidpolder
Stoomtram door de Egmondermeer
Zuiderkogge-tramlijn
De poldermolens van de Beemster
De opschepingen van de Beemster
Twintig overhalen in de Beemster?

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting. Links staan de historische foto's, rechts de actuele.

plaatje

De tramlijn lag vanaf De Rijp op de Westdijk, boog dan voor Schermerhorn af de Eilandspolder in en ging dan richting Stompetoren verder langs de Noordervaart in de Schermer. Over zowel de Beemster- als de Schermerringvaart lagen hoge vaste houten bruggen.

Op het tramtracé werd na opheffing de provinciale weg N243 aangelegd als verbinding tussen de Schermerhornerweg in de Beemster en de Noordervaart in de Schermer. De weg sluit alleen wel aan op de noordelijke kant van de Noordervaart, terwijl de trambaan op de zuidelijke kant lag.

Highslide JS plaatje
Loc 16 "President De Wet" verlaat de Westdijk van de Beemster via de brug over de Beemsterringvaart en gaat afdalen naar het station Schermerhorn in de Eilandspolder. Vanwege de krappe ruimte was de de brug in de boog met een straal van 50 m opgenomen.
De brug vroeg voortdurend groot onderhoud: in de eerste jaren van de 20e eeuw werden enkele tijdelijke verstevigingen aangebracht. In 1907 werd zowel de onder- als de bovenbouw verstevigd en werd de loop van de trambaan iets aangepast. In 1917 werd hij alweer onder handen genomen.
Tegenwoordig ligt hier de betonnen brug in de provinciale weg Hoorn-Alkmaar.

Highslide JS

Omdat dit alles niet afdoende bleek bouwde ingenieursbureau Van Oyen in 1926 even ten zuiden van de houten brug een nieuwe ijzeren brug op gemetselde brughoofden, waarbij tevens op kosten van de provincie Noord-Holland de doorvaarthoogte 8 cm werd vergroot tot 2,25 m boven NAP. Deze brug van 21 m lang en 32 ton zwaar lag wel schuin over de vaart maar was zelf kaarsrecht, zodat de bocht van de trambaan op de dijk flink moest worden verruimd.
Foto: verzameling Cor Roet.

Naar verluidt werden twee stalen liggers van de oude trambrug in 1925 gebruikt als legeringsbalken van de 1e zolder in molen 't Roode Hert te Oudorp.
Bron: Molenprikbord, 21 juni 2012.


Highslide JS

De stationschef staat te wachten op de tram uit Purmerend. Let op het torentje en de leilindes. Op de achtergrond gaat de trambaan omhoog om de Voordijksloot over te steken. Dat moest zo hoog omdat de eilanden in de Eilandspolder alleen over water bereikbaar waren. Op de zolder van het station bevond zich het waterreservoir waaruit de locomotieven werden bijgevuld.


Highslide JS plaatje
Bij station Schermerhorn staat de tram richting Stompetoren en verder naar Alkmaar klaar voor vertrek met loc 10 "Schermer". Op de achtergrond is de ringdijk van de Beemster nog zichtbaar, waar de tram zojuist nog bovenop reed. In juli 2005 zijn alleen de bushaltes nog een teken van het openbaar vervoer vanuit Schermerhorn.

Highslide JS

Foto: coll. Historisch Genootschap Beemster.


Highslide JS

Hier is het loc 7 "De Rijp" die een paar passagiers voor Alkmaar laat instappen.


Highslide JS


plaatje

De tram werd ook gebruikt voor veetransport, hier is waarschijnlijk een koe meegebracht van de markt in Middenbeemster of Purmerend.
Foto: Museum In 't Houten Huis


Highslide JS

Een heuse "Stationsweg" in Schermerhorn? Het Zuidje vormde de verbinding tussen het tramstation en het Stations-Koffiehuis.
Prentbriefkaart 1915? Uitg. J.H. Geerke, Schermerhorn, 1508/2.


plaatje

Een heel eind van de tramlijn vandaan, aan het plein bij de kerk, stond café 's Lands Welvaren. Het deed dienst als Stations-Koffiehuis.
Foto: Museum In 't Houten Huis


Verder naar de Schermer

Impressum
plaatje Klik hier voor de Indexpagina

© 2005-2014 Michiel Hooijberg